Finitec Blog

Tilaa blogi

Hei bloggaaja, vituttaako?

4.6.2018 13:19 / Taavi Thiel

Istuimme tänään Finitecin inbound-tiimin palaverissa, jonka tarkoituksena oli arvioida sisältömarkkinoinnista saamiamme tuloksia ja samalla katsoa toimenpiteitä loppuvuotta ajatellen.

Innolla mukaan inboundiin

Alkuun mainittakoon, että Finitecillä on 5-7 hengen dedikoitunut inbound-tiimi, joka on viimeiset 7 kuukautta tuottanut intohimolla rohkeaa, ajankohtaista sisältöä keskustelun ja myyntiliidien aikaansaamiseksi kansikuvan kirjan oppien mukaisesti, kuten esimerkiksi Neljä vaaran merkkiä talenttien riittävyyteen, Digijohtajan parhaat käytännöt: onnistuneen muutostarinan lyhyt oppimäärä tai CIO: kuinka vapautat ihmisten potentiaalin johtamisellasi? Lähdimme mukaan skeptisesti, mutta vahvalla innolla ja olemme panostaneet tähän merkittävästi aikaa ja rahaa.

No ok, myönnetään tässä vaiheessa, että emme ole saaneet aikaan ihan niin paljoa konvertoivaa materiaalia kuin oli tavoite, mutta tämä otos kyllä riittää suuntaa antavaan analyysiin.

Tulos:

No hyvät uutiset alkuun, eli olemme onnistuneet rekrytoinneissa älyttömän hyvin! Olemme luoneet rekrytointiprosessin uudelleen niin, että se rakentuu systemaattisesti sisällöntuotannon ympärille.

Olemme onnistuneet myös vahvistamaan Finitec-brändiä ja työnantajamielikuvaa parantuneella verkostopöhinällä. Meidän sisällöistä ja jutuista on iloisesti tykätty ja jotkut ovat olleet sitä mieltä, että ne ovat olleet hyvinkin piristäviä ja raikkaita, mutta...

kannattaako_sisällöntuotantoKonkreettiset tulokset: Masentavaa, muutama tapaamiseen johtanut liidi, jotka nekin ovat tarkemmin tutkittaessa jäljitettävissä omaan vanhaan verkostoomme. Todellinen lopputulos siis 0 liidiä, 0 tapaamista, 0 business casea ja 0 kauppaa.

Palaverissa meistä tuntui hetken siltä, että droppaamme koko sisällön tuottamisen ja keskitymme vain old school -myyntityöhön, jossa olemme tunnetusti vahvoja, ja jossa tehdyt toimenpiteet korreloivat aina suoraan tuloksen kanssa. Kukaan ei sanonut tätä, mutta se oli selkeästi luettavissa kaikkien kasvoilta, hetken ajan.

Palaverin tuoksinassa väsymys alkoi painaa ja huumori nosti päätään ja ryhdyimme pohtimaan, että kuinkahan moni muu epätoivoinen sisällöntuottaja ja bloggaaja tuskailee saman asian kanssa. Paljon vaivaa eikä mitään konkreettisia tuloksia. Missä menee pieleen?

Mitä helvettiä tässä oikein pitäisi tehdä?

Kiinnostaako ihmisiä ylipäätään lukea B2B-yritysten juttuja? Onko Facebook sittenkin vain kavereita varten? Kiinnostavatko Linkedin postaukset ketään? Onko tämä koko sisällön tuottaminen vain yksi “ismi” monien hype -juttujen jatkeena? Mitä helvettiä tässä oikein pitäisi tehdä?

Lopuksi olimme taas innokkaita ja lopetimme palaverin nauraen

No, palaverin päätteeksi teimme kuitenkin loppuvuoden suunnitelman, jossa keskeisenä tavoitteena on tukea “merkityksellisen” sisällön avulla loppukesän rekrytointi -kampanjaamme.

Tämän lisäksi päätimme tehdä suosituskampanjan, jossa kokeilemme myös videotuotantoa sekä 3 osaisen webinaarisarjan, jonka teema selviää tarkemmin kesän aikana. Lopuksi olimme taas innokkaita ja teimme mielestämme hyvät ja konkreettiset suunnitelmat ja lopetimme nauraen palaverin. Itsekin aloin samana iltana jälleen toiveikkaana töihin.

Jäimme kaikki kuitenkin miettimään, että kiinnostavatko nämä meidän kirjoitukset oikeasti teitä? Jos olette lukeneet meidän juttuja, niin kertokaa mitä mieltä olette. Kertokaa, jos tuskailette samojen haasteiden parissa tai antakaa vinkkejä miten hommaa voisi kehittää tai tykätkää ja jakakaa!

Aiheet: rekrytointi, työelämä

Taavi Thiel

Taavi Thiel

Working for Taavi is like riding a train that never runs out track. Under his command, you have to stoke that fire with all you got, so the ultimate destination is reached, but mind you, it's the most exciting, most scenic and most rewarding ride you will ever have.